فیلم | نماز، اولین دستور لقمان به فرزندش
کد خبر: 4206040
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۶
‌نمی از باران / ۱۲

فیلم | نماز، اولین دستور لقمان به فرزندش

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت دوازدهم این مجموعه با عنوان «نماز، اولین دستور لقمان به فرزندش» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت دوازدهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره برپاداشتن نماز می‌گوید: در آیه 16 سوره مبارکه لقمان به بحث راجع به قیامت پرداخته شده است. «يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ»؛ اى پسر من اگر (عمل تو) هم‌وزن دانه خردلى و در تخته ‏سنگى يا در آسمان‌ها يا در زمين باشد، خدا آن را مى‌‏آورد كه خدا بس دقيق و آگاه است. برخی سؤال می‌کنند، اگر بشر روزی به فضا رود، اعمال او چگونه حسابرسی می‌شود؟ پاسخ این است که خداوند متعال فرشتگانی را در همه جا برای نگاشتن نامه اعمال انسان قرار داده است. 

حضرت لقمان(ع) در ادامه دستور‌العمل‌هایش از مسائل اعتقادی به سمت دستورات اجرایی رو می‌آورد. اولین دستور در این زمینه نیز نماز است. در آیه 17 سوره مبارکه لقمان آمده است: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ» ای پسرم نماز را اقامه کن. این تربیت حکیمانه است. اگر بخواهیم فرزندمان را حکیمانه تربیت کنیم باید این سیر را در نظر بگیریم. امروز برای تربیت فرزندان باید از شیوه حضرت لقمان(ع) استفاده کنیم؛ چراکه فرزندان آماده پذیرفتن تربیت دینی هستند. در روایات آمده است که وقتی فرزندانتان به سن هفت سالگی رسیدند، نماز را از آنان مطالبه کنید.

 

انتهای پیام
captcha